Teknologi Pengajaran Biology(-teaching plan)




MODERN


TRADITIONAL

========================================================================







mikro teaching 1.


Tajuk / masalah :


 sel tumbuhan dan haiwan (cell organeles)




Masa penyelesaian :   1 minggu 


 Jangka 1 minggu pengajaran dikebanyakan sekolah
(4 waktu  sahaja)
45  waktu  pertama 
45  waktu kedua 
45  waktu ketiga 
45  waktu  kempat






Topik :_


Organel sel 




Kesepaduan dengan topik lain :


Botany  dan Sains pertanian tingkatan 4/5
bab pertumbuhan . fungsi sel dalam tumbesaran




---------------------------------------------------------------------------------


Hasil permbelajaran (learning outcome)..


1.  Di akhir pengajaran pelajar dapat menyenarai semua organel yang terdapat dalam sell.


2.   Pelajar dapat menyatakan fungsi organel yang terdapat dalam sell


3.   Pelajar dapat melakarkan gambarajah organes tersebut


4 Dapat menerangkan fungsi mikroskop cahaya untuk mengesan nukleus, kloroplast, vesikel mitokondria untuk mengesan organel










---------------------------------------------------------------------------------
Pengetahuan :


Jenis organel yang terdapat dalam sell


Kloroplas
mitokondria 
nukleus
Endosplasmik retikulum
Ribosom
Golgi
Vakuol
sentriol
vesikel
Rough ER
Nukluolus (bukan organel)




tambahan


ciri sitoplasma
membran sel
Dinding sell










--------------------------------------------------------------------------------
Kemahiran /   Nilai 


1,       Kesejahteraan organisma bergantung kepada peringkat asas sel
dan organel yang terkandung dalam sel..


contoh . - Jika bahan racun / toksik merosakan mitokondria maka keseluruhan sel akan rosak ( bila sianida/ venom meracuni enzim dalam mitikondria )  


2,     Bahan toksik dalam makanan juga boleh sel - elak makan makanan
sampah (junk food)


3,      Pokok yang terlindung tidak dapat buat makan kerana cahaya tidak terkena kloroplast, kloroplast adalah organel di dalam sel tumbuhan.


4.      Kemahiran menggunakan mikroskop mikroskop cahaya untuk mengesan nukleus, kloroplast, vesikel mitokondria 
















Latar belakang murid/Pengetahuan sedia murid


Pelajar telah belajar tentang sell dalam tingkatan 3




.........................................................................................................
Integrasi issu./  Isu paduan


Fotosinthesis
respirasi
Membuat ezim
kawala atur dalam sell-vakuol




_____________________________________________




Sinario masalah :


Kesan pokok terlindung dari cahaya matahari
pokok menjadi kuning dan kurang makanan


Fasilitator  Fila


Fakta     idea        Isu pembelajaran            Plan tindakkan      
=============================================
















==============================================
Rancangan  penilaian 




Instrument    kum/individu    fomative   weightage     penilai











No comments:

Post a Comment