MODERN
TRADITIONAL
========================================================================
mikro teaching 1.
sel tumbuhan dan haiwan (cell organeles)
Masa penyelesaian : 1 minggu
Jangka 1 minggu pengajaran dikebanyakan sekolah
(4 waktu sahaja)
45 waktu pertama
45 waktu kedua
45 waktu ketiga
45 waktu kempat
Topik :_
Organel sel
Kesepaduan dengan topik lain :
Botany dan Sains pertanian tingkatan 4/5
bab pertumbuhan . fungsi sel dalam tumbesaran
---------------------------------------------------------------------------------
Hasil permbelajaran (learning outcome)..
1. Di akhir pengajaran pelajar dapat menyenarai semua organel yang terdapat dalam sell.
2. Pelajar dapat menyatakan fungsi organel yang terdapat dalam sell
3. Pelajar dapat melakarkan gambarajah organes tersebut
4 Dapat menerangkan fungsi mikroskop cahaya untuk mengesan nukleus, kloroplast, vesikel mitokondria untuk mengesan organel
---------------------------------------------------------------------------------
Pengetahuan :
Jenis organel yang terdapat dalam sell
Kloroplas
mitokondria
nukleus
Endosplasmik retikulum
Ribosom
Golgi
Vakuol
sentriol
vesikel
Rough ER
Nukluolus (bukan organel)
tambahan
ciri sitoplasma
membran sel
Dinding sell
--------------------------------------------------------------------------------
Kemahiran / Nilai
1, Kesejahteraan organisma bergantung kepada peringkat asas sel
dan organel yang terkandung dalam sel..
contoh . - Jika bahan racun / toksik merosakan mitokondria maka keseluruhan sel akan rosak ( bila sianida/ venom meracuni enzim dalam mitikondria )
2, Bahan toksik dalam makanan juga boleh sel - elak makan makanan
sampah (junk food)
3, Pokok yang terlindung tidak dapat buat makan kerana cahaya tidak terkena kloroplast, kloroplast adalah organel di dalam sel tumbuhan.
4. Kemahiran menggunakan mikroskop mikroskop cahaya untuk mengesan nukleus, kloroplast, vesikel mitokondria
Latar belakang murid/Pengetahuan sedia murid
Pelajar telah belajar tentang sell dalam tingkatan 3
.........................................................................................................
Integrasi issu./ Isu paduan
Fotosinthesis
respirasi
Membuat ezim
kawala atur dalam sell-vakuol
_____________________________________________
Sinario masalah :
Kesan pokok terlindung dari cahaya matahari
pokok menjadi kuning dan kurang makanan
Fasilitator Fila
Fakta idea Isu pembelajaran Plan tindakkan
=============================================
==============================================
Rancangan penilaian
Instrument kum/individu fomative weightage penilai
No comments:
Post a Comment