TUGASAN 1- INTEGRASI ICT DALAM PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN





Nama :  Badlishah b. Shafie
No Matrik:    M20102001053
Program: 
Sarjana Pendidikan (Biology)
Kursus  :
SBP 6024 Technology and Inovation In teaching And
 Learning Biology



Tajuk:   Integrasi ICT dalam Pembelajaran dan Pengajaran



1.0    Pengenalan


        Penulisan ini cuba untuk menjelaskan sedaya yang boleh tentang bagaimana pengisian dan penggunaan ICT merentasi proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah boleh dilakukan secara berkesan.  Proses ini tidak boleh direalisasikan jika tiada aspirasi dan usaha kerajaan yang  bersungguh sungguh sejak awal. Aspirasi  kerajaan secara asasnya adalah untuk memajukan pendidikan dan memberi pendidikan yang terbaik kepada rakyat.  Berbagai peluang telah dirancang untuk membangun pendidikan dan menyampaikan maklumat pelajaran secara berkesan dari kanak kanak sehingga ke pendidikan dewasa, Ia merangkumi di peringkat sekolah rendah mahupun di kolej dan university. Setelah usaha, dasar dan rancangan diatur dengan kemas maka akhirnya guru -guru khasnya serta rakyat amnya perlu pula memikul tanggungjawab besar untuk memakmurkan pembelajaran dengan menggunakan berbagai teknik seperti menggunakan teknologi elektronik  yang sentiasa berkembang seperti sekarang. Pada hari ini teknologi berasaskan elektronik menjadi pemangkin yang  kuat dan berkesan untuk menyampaikan maklumat kepada setiap individu. Seperti kita sedia maklum bahawa  sesuatu maklumat merupakan unsur pembelajaran yang boleh berkembang dan dibangunkan  dari satu tahap ke satu tahap. Kita harus bersyukur kerana pada hari ini negara kita menjadi salah sebuah negara yang mempunyai kecemerlangan pendidikan. Ini merupakan impak yang besar hasil dari pendidikan yang berkesan. Perkembangan ini tidak terhenti setakat ini malah klita sentiasa mencari kaedah- kaedah baru dan teknik- teknik baru untuk mendidik setiap lapisan rakyat.

2.0   Apakah itu ICT?


        Bila bercakap tentang ICT perkara asas yang terlintas dipemikiran kita ialah gajet - gajet elektronik secara am dan  komputer merupakan perkara  khusus. I.C.T  mempunyai maksud teknologi serta kajian teknik penyampaian dan berkomunikasi pelbagai maklumat   ( mengikut kefahaman perkataan teknik -logi). Pada hari ini teknologi maklumat disokong kuat  dengan konsep langit tanpa sempadan dimana teknologi satelit telah memungkinkan kita mendapat maklumat dari seberang laut  dengan sekelip mata. Fenomena perkembangan pemikiran manusia hari ini merancakkan lagi  proses   mempelajari sesuatu tanpa sempadan. Jesteru itu berlakulah perkongsian idea secara berleluasa diantara masyarakat setempat dan dunia luar. Kita tidak boleh ketinggalan kerana perkembangan ICT berlaku dan berubah setiap masa. Dengan ini engin ICT iaitu bahan telekomunikasi telefon, computer dan sebagainya  akan berubah  selari dengan perkembangan ICT dan multimedia.
      Dalam perkembangan  ICT,  komputer merupakan alat elektronik yang kompleks dan mempunyai banyak keupayaan untuk menyelesai masalah. Ia sesuai untuk dijadikan alat bagi membantu guru dalam proses dan menyebarkan matlumat bahan pengajaran dan pembelajaran.
     Komputer  berkemampuan menerima dan memproses serta berkongsi berbagai bentuk data dan matlumat yang bermakna. Komputer juga membantu pengajar mencapai objektif pengajaran nya dan pembelajaran dengan berkesan jika digunakan dengan sistematik dan kreatif.
      Pengajaran yang disertakan dengan alat bantu mengajar terkini akan dapat  menambah minat pelajar mempelajari sesuatu bidang pelajaran. Di samping itu, jika komputer dapat digunakan secara sistematik dan berkesan oleh guru, ia mampu menyelesaikan sebarang masalah pengajaran dan pembelajaran. Ini selaras dengan pandangan Heinich (1996) yang menyatakan bahawa komputer dapat memperkayakan teknik pengajaran. Menurut Merrill (1986) pula, komputer adalah mesin memproses maklumat yang  perlu diberi arahan oleh penggunanya. Arahan ini boleh disampaikan menerusi peralatan sokongan input seperti papan kekunci, pengimbas (scanner), kad, joystick, tetikus, pad grafik dan unit pemprosesan pusat (CPU). Semua element itu merupakan element penyampai dan berkongsi serta mengorganisasikan maklumat maklumat antara alatan kepada pengguna.
       Kesimpulannya kita dapat rumuskan bahawa ICT merupakan penggunaan alat elektronik untuk berkomunikasi diantara pengguna (manusia).

3.0 Aspirasi kerajaan dalam bidang pendidikan 


          Kerajaan Malaysia telah mengambil inisiatif untuk terus memperkembangkan teknologi komunikasi dan maklumat ini dengan menubuhkan Koridor Raya Multimedia (MSC). Tujuh aplikasi utama dalam MSC terdiri daripada kerajaan elektronik, tele-perubatan, sekolah bestari, kadpintar, pemasaran tanpa sempadan, kelompok penyelidikan dan pembangunan dan jaringan perusahaan sedunia.
          Ketujuh-tujuh aplikasi ini mewujudkan telekomunikasi global berkeupayaan tinggi yang membawa Malaysia kearah menjadi negara maju dan makmur (MDC, 2000).
           Sejajar dengan teknologi ICT juga, kerajaan telah menubuhkan sekolah bestari yang telah memperlihatkan kesungguhan Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mentransformasikan pendidikan agar bangsa Malaysia abad ke-21 ini bukan sahaja menguasai teknologi maklumat malah berupaya merealisasikan Wawasan 2020. Transformasi ini telah mengubah anjakan paradikma pengajar dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam pendidikan negara khususnya dalam meningkatkan minat pelajar, meningkatkan kreativiti dan pengetahuan pelajar melalui penggunaan teknologi multimedia dan jaringan seluruh dunia.

        Pihak Kementerian Pendidikan Malaysia melihat ICT sebagai suatu alat untuk mengevolusikan pembelajaran, memperkayakan kurikulum, memperkembangkan pedagogi, menstrukturkan organisasi sekolah dengan lebih berkesan. Impak dari itu maka akan wujudlah hubungan yang lebih kuat di antara sekolah-sekolah dan masyarakat dan meningkatkan penguasaan pelajar. Konsep ICT dalam pendidikan dari kaca mata KPM merangkumi 3 polisi utama:
   a.   ICT untuk semua pelajar, bermaksud bahawa ICT digunakan sebagai sesuatu yang boleh mengurangkan jurang digital antara sekolah.
     b .Fungsi dan peranan ICT di dalam pendidikan adalah sebagai suatu    alat pengajaran dan pembelajaran sebagai sebahagian daripada   subjek tersebut dan sebagai sesuatu subjek tersendiri.
    c.    Menggunakan ICT untuk meningkatkan produktiviti, kecekapan dan keberkesanan sesuatu sistem pengurusan sekolah.

          Selain daripada bidang pendidikan, perkembangan persekitaran global telah memberi kesan besar kepada usaha membangunkan Malaysia sebagai sebuah ekonomi berasaskan pengetahuan yang berdaya saing. Memandangkan ICT merupakan penentu utama dalam proses pembangunan bagi meningkatkan ekonomi dalam rantaian nilai, usaha kerajaan akan terus dipergiat.


4.0  Memantapkan pengajaran dan pembelajaran melalui pengggunaan ICT.


         Penggunaan ICT amat sesuai digunakan untuk memantapkan  proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Pemantapan perlu dilihat dari segi pencapaian objektif pengajaran dalam kelas . Dari pencapaian murid dalam pembelajaran samaada secara akademik atau kemahiran  maka akan belaku pula perkembangan dan percambahan idea. Jesteru itu penggunaan ICT yang digunakan disekolah  mampu untuk mempercepat pemindahan ilmu.
           Sebagai contoh: Menerangkan sesuatu perkara berkaitan ilmu pengetahuan  mengambil masa yang lama jika dibandingkan dengan memaparkan objek- objek visual untuk perkara yang sama dengan menggunakan komputer. Guru boleh menggunakan berbagai kaedah seperti simulasi computer. Elemen grafik yang menarik yang dipaparkan dalam monitor. Kaedah seperti ini boleh menarik minat murid untuk mengkaji sesuatu selanjutnya.
             Guru boleh mengunakan kaedah inkuiri dengan menggunakan computer. Untuk pendekatan tersebut guru bukan sahaja perlu celek computer malah boleh memanupulasikan beberapa perisian aplikasi yang sedia ada secara optima. Guru semestinya  boleh mengintegrasikan, mengorganisasikan beberapa perisian aplikasi untuk menyampaikan isi kandungan pelajaran secara berkesan dan optima .
              Contohnya, guru boleh memasukkan elemen grafik yang dibina sendiri dari aplikasi photoshop ke perisian words, animasi dari Adobe Image Ready ke Powerpoint. Pendekatan dan usaha seperti ini menjimatkan masa dan merancangkan langkah pengajaran secara sistematik dan bestari.

Kaedah simulasi komputer merupakan salah satu kaedah yang kurang  di beri perhatian dalam kelas  semasa pengajaran. Pihak kementerian dan sekolah perlu merancang memberi latihan kepada kaedah-kaedah terbaik seperti ini  dengan teliti agar ianya boleh digunapakai untuk pembelajaran secara konstruktif, saintifik ikuirui , pembelajaran penemuan dan sebagainya. Salah satu contoh ialah permainan SIM-CITY merupakan permainan simulasi yang berkesan. Permainan aplikasi ini  telah memberi pengajaran dan pembelajaran secara tidak langsung kepada permainannya mengenai pergurusan diri dan sebagainya. Simulasi seperti ini boleh menjadi  satu kaedah pengajaran  yang jelas dan berjaya kepada pengguna. Mainan monopoly dan chess   juga merupakan kaedah pengajaran yang baik. Seorang pemandu kapal terbang memulakan kemahiran menerbangkan  pesawat dan telah memulakan pelajarannya  menggunakan simulasi. Alat simulasi itu merupakan mesin elektronik yang unggul dan banyak membantu ahli penerbangan terkini .


5.0  Mencapai maklumat pelajaran serta perkongsian matlumat.


          Teknologi internet adalah merupakan kombinasi antara teknologi komputer dan komunikasi. Teknologi ini telah berkembang dengan pesat dan memberi impak kepada pendidikan dalam pelbagai aspek. Kemudahan yang disediakan khususnya World Wide Web, mel elektronik dan forum perbincangan dalam talian semakin rancak digunakan. Kini berbagai medium perkongsian, penyebaran maklumat serta saluran komunikasi utama menghubung antara satu dengan lain.
            Teknologi multimedia interaktif menerusi web pula adalah fenomena baru yang semakin mendapat perhatian ramai. Pengintegrasian antara kedua-dua teknologi membawa perubahan dalam penggunaan teknologi dan khususnya dalam pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan media adalah bermaksud penggunaan alat dan bahan untuk membawa mesej atau maklumat isi pelajaran yang direkabentuk untuk pengajaran dalam kelas. 
              Contoh media pengajaran adalah nota, OHP, video imager, disket, CD-ROM, cakera padat, internet,komputer, VCD, papan putih, DVD dan  mikrofon.




6.0 Pencarian sumber pembelajaran biology dari internet
          Internet merupakan alat yang membolehkan guru  meningkatkan kuasa dan proses kognitif (Jonassen and Reevers, 1996). Charp (2000) pula menyatakan kemajuan internet telah membawa perubahan positif kepada cara guru mengajar dan murid belajar, bekerja, berkomunikasi dan bermain. Penyataan di atas menunjukkan bahawa internet boleh memberi impak yang positf terhadap pembelajaran biologi dan juga matapelajaran lain di sekolah . Revolusi internet bukan sahaja membolehkan individu mencari maklumat secara global malah menjalin dan merapatkan hubungan manusia (kemahiran interpersonal).  Guru dapat menilai kemajuan pelajaran murid di rumah  melalui internet email blog dan sebagainya. Disini tidak akan berlaku kekangan komunikasi. Malah guru boleh menilai pelajaran melalui usaha kendiri.

(a) Komunikasi
         Mail Elektronik (E-mel) merupakan antara perkhidmatan internet yang digunakan dengan meluas. Selain itu, listservs, Newsgroups dan Chat juga merupakan perkhidmatan internet yang membolehkan kita berkomunikasi. Sesiapa sahaja boleh berkomunikasi antara satusama lain dengan menggunakan komputer yang dihubungkan dengan internet. Melalui kajianHampton (2000) terhadap 40,456 responden di Amerika Syarikat, dapatan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan positif antara penggunaan e-mel. Kajian menunjukkan semakin kerap seseorang menggunakan internet maka semakin kerap mereka berhubung dengan rakan atau saudara melalui e-mel. Ini jelas menunjukkan penggunaan e-mel dapat membentuk isolasi masyarakat.


Melalui penggunaan e-mel juga, guru dan pelajar boleh menyertai kumpulan perbincangan untuk bersoaljawab, bincang soalan dan berkongsi pengalaman serta pengetahuan dan mengekalkan pembelajaranmurid. Antara aktiviti yang boleh dilakukan oleh guru dengan mengunakan e-mail ialah ):

- Berkomunikasi secara dalaman dan luaran sesama guru, ibu-bapa, pelajar, dan pihak jabatan serta kementerian.
-  Mendapatkan khidmat nasihat pakar dan bantuan teknikal.
- Berkongsi dan bertukar pendapat berhubung dengan proses pengajaran dan pembelajaran, teknik pengajaran terbaik, idea kreatif dan inovatif, latihan dan penilaian, bahan bantu mengajar dan sebagainya.
- Menghubungi agensi pusat dan swasta serta institusi pendidikan lain mengenai sesuatu program dan polisi yang digunakan khususnya dalam menyelesaikan sesuatu masalah pembelajaran yang timbuL

                     

(b) Perolehan Maklumat

         Terdapat banyak maklumat yang menarik dan pelbagai untuk guru dan pelajar dalam internet.Maklumat tersebut tersedia dalam Web dalam bentuk pangkalan data, dokumen,maklumat kerajaan, bibliografi atas talian, penerbitan dan perisian komputer.Kebanyakannya adalah maklumat terkini, tersedia dengan percuma dan dapat dicapai dengan cepat. World Wide Web juga digelar Web atau WWWadalah aplikasi internet yangberfungsi dengan menggabungkan teks dan grafik dalam satu dokumen atau antara muka pengguna yang sama (Ahmad Zaharim, 2000).
Web juga mampu menggabungkan audio, video dan juga animasi dalam satu dokumen yang lain.

         Oleh itu, dokumen Web boleh dianggap sebagai sebuah dokumen multimedia. Ia juga menjadi unsur pengetahuan yang boleh digunapakai sebagai bahan rujukan seperti Wikipedia, Scientific Journal dan banyak lagi. Antara aktiviti yang boleh dilakukan oleh guru dengan mengunakan e-mail ialah menghantar pesanan yang berkaitan pelajaran, penyampai dan  media penyebaran maklumat. Email memberi peluang kepada guru berkomunikasi secara dalaman dan luaran sesama  ibu-bapa, pelajar ,pihak jabatan serta kementerian.

       Mendapatkan khidmat nasihat pakar dan bantuan teknikal.
       Berkongsi dan bertukar pendapat berhubung dengan proses pengajaran dan pembelajaran teknik pengajaran terbaik, idea kreatif dan inovatif, latihan dan penilaian, bahan bantu mengajar dan sebagainya.

Menghubungi agensi pusat dan swasta serta institusi pendidikan lain mengenai sesuatu program dan polisi yang di gunakan khususnya dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul.

Antara aktiviti yang boleh dilakukan oleh pelajar melalui e-mail ialah:

-Berkongsi menjalankan sesuatu projek dengan pelajar di sekolah-sekolah lain.
-Berbincang dengan rakan dari kalangan berbagai budaya dan latar belakang negara mengenai berbagai isu semasa.
-Mengalakkan perkembangan bahasa terutama bahasa Inggeris melalui
komunikasi dengan rakan pena di luar negara.
-Memperolehi bahan dan teknik di dalam menyelesaikan sesuatu masalah
pelajaran secara "on-line".



Kesimpulan

ICT merupakan platform yang terbaik untuk pembangunan masyarakat dan negara jika ianya digunakan dengan baik, bermoral  dan konstruktif . Sebaliknya jika ianya digunakan untuk kerosakan  maka impaknya ialah ianya akan memusnahkan negara, bangsa dan agama. Penggunaan ICT bagi tujuan pembelajaran merupakan satu langkah yang sihat masakini.

















Rujukan :

Rozinah Jamaludin (2003), Teknologi Pengajaran, Terbitan USM


Rozinah Jamaludin (2000) Multimedia dalam Pendidikan, Utusan Publications and DistribSdn Bhd

Musa Abu Hassan (2002) Peranan dan Penggunaan ICT di Kalangan Masyarakat, Terbitan UPM

Mohd Khalit Othman dan Mustaffa Kamal bin Mohd Nor : Kajian Pakej Pembelajaran Berasaskan Internet: Satu Kajian Terhadap Pakej Pembelajaran Bagi Subjek Matematik diPeringkat SPM, UM

Sunal, Smith & J. Britt (1996). Elemetary Perceive Teaacher Use of the Internet In Designing &Teaching Social Studies Based Integrated Units, National Council For Social Studies.Washington D.C


Zoraini Wati Abas (1993) Komputer dan Pendidikan. Kuala Lumpur : Penerbit Fajar Bakti

Zoraini Wati Abad (2000) Computer Use In School Still Lacking. Computimes: NST, 13 Julai,
pp 31.


Ting Kung Shiung, Woo Yoke Ling (2005) Penggunaan ICT Dalam Proses
Household Use The Internet Survey by Malaysian Communications and Multimedia Comission
Rancangan Malaysia KeSembilan, EPU
http://161.139.39.251/akhbar/info.tech/1996/um96a28.htm

No comments:

Post a Comment